a

Silk Ferries

výloha silk ferries

autorka: Valeria Cascino

Už se vám také stalo, že jste šli nakupovat parfém a vrátili jste se s něčím s čím se nemůžete vůbec sžít? Milovali jste ho v parfumerii, ale doma už to bylo nic moc?  Určitě jsme se s tím všichni alespoň jednou setkali. Připravila jsem pro vás několik typů, jak tomu předejít.

Hledání

Před tím, než se vydáte nakupovat je dobré si uvědomit, jaké typy vůní se vám líbí. Usnadní to výlet do parfumerie jak vám, tak i tomu, kdo vám bude s výběrem parfému v prodejně pomáhat. Chce se nad tím trochu zamyslet, ale ušetří vám to čas s očicháváním parfémů, které byste na sebe ani za mák nedali.  Úplně stačí shrnout to, co se vám líbí do dvou tří slov.

Fragrance Wheel

Pravdou je, že ta správná slova se velmi těžce hledají. Zkuste se podívat, do jakých kategorií patří vaše oblíbené parfémy, vyhledejte si jejich hlavní složky. V případě, že nepomůže ani to, zkuste to zkonzultovat s takzvaným Fragrance Wheel. Je to diagram vyvinutý expertem parfumérem Michalem Edwardsem, aby pomohl vyznat se profesionálům i zákazníkům v spletitých parfémových kategoriích. Vidíte na něm jak 4 základní kategorie, tak i jejich smíšené podkategorie. 

V praxi si na diagramu najdete základní kategorii, která pak nabízí další možnosti tónů nebo nót.  Řekněme, že vyhledáváte čerstvé vůně, do kterých patří zelené, akvatické, citrusové, ovocné nebo i aromatické tóny. Z podkategorií vyberte ty, které jsou vám nejbližší. Ve výsledku tak prodávajícímu například řeknete: „Hledám spíše čerstvou vůni s citrusovými nebo aromatickými tóny.“ Pokud by k nám přišel zákazník s takovýmto požadavkem, tak bych věděla, že mohu sáhnout po Italian Citrus a Coriander od D.S.&Durga nebo XIX. March od Tiziany Terenzi, které k tomuto popisu nejvíce vyhovují. Výběr parfémů se tak z původních 50, které tu máme, snížil na 3, z čehož se dá mnohem lépe vybírat. 

Důležité je, se také zamyslet jak lehká či těžká vůně by měla být. To se pojí s koncentrací vonných silic ve vůni, která určuje její intenzitu a výdrž vůně na kůži. Koncentrace vůní se pohybuje od nejlehčí Eau de Cologne (kolínská nebo EdC), Eau de Toillete (toaletní voda, EdT), Eau de Parfum (parfémovaná voda, EdP) až po nejsilnější Parfum (také Extrait de Parfum). 

Co, kde a jak?

Zabývat se intenzitou parfému je důležité z mnoha důvodů. Jedním z nich je naše okolí. Vždy berte v potaz, kde vůni plánujete nosit a při jaké příležitosti. Jiná intenzita vůně bude, pokud plánujete nosit vůni každý den do práce a jiná bude, pokud hledáte vůni, která by podtrhla váš šarm při večerních příležitostech. 

Intenzitu parfému berte jako oblečení. V momentě, kdy se chystáte do luxusní restaurace či za zábavou, tak vaše šaty budou mnohem elegantnější a více šik, než když jdete na brunch s kamarádkou nebo do kanceláře. Stejné je to i s parfémy. Na večerní příležitosti klidně sáhněte po výrazné kořeněné vůni, ale v momentě, kdy sedíte vedle kolegy v práci nebo nedej bože v autě volte jemnější vůni. S největší pravděpodobností by nemuseli sdílet vaše nadšení, byť by vaše vůně byla sebekrásnější.

Já osobně mám takovou zkušenost s parfémem Mandala od Masque Milano. Mandala je úžasný, ale velmi silný kadidlový parfém. Stačí jednou stříknout a tímto parfémem voníte tak týden. V pátek po práci jsme si s mamkou chystali jet z Prahy do Hradce, nachystala jsem se a navoněla jsem se Mandalou, nasedla do auta mamka na mě začala křičet: „Proboha, čím to zase smrdíš?“ A to Mandalu miluje, holt malý prostor a silná vůně.

Proto je důležité přemýšlet před nákupem kde, jak a při jaké příležitosti chcete vůni nosit. 

Často se také stává, že vyhledáváme vůni, která nám asociuje příjemný zážitek, vzpomínku či významnou událost. Chcete vůni, která by vám měla připomínat svatbu, křtiny nebo vítězství v běžeckém závodě. Proč ne? Naše vzpomínky se totiž dají uchovávat i tímto způsobem, při každém přičichnutí si tak vybavíte důležitou událost ve vašem životě.  

Vyhýbejte se TRENDŮM

Výběr parfému je velmi osobní záležitost, proto se vyplatí si počkat, vše vyzkoušet a nenechat se zviklat best sellery a trendy. Málokterý parfém, který je best sellerem, patří mezi ty kvalitní. Stejné je to i s trendy – to co přijde úžasné všem, se zrovna na vás nemusí hodit a vlastně proč vonět jako půlka lidí, které znáte? Parfém, by měl o vás něco vypovídat a být přesně takový jaký zrovna hledáte, ne takový, který by se na vás hodil podle kamarádky.

V současné době je škoda si klást překážky, jako dělení parfému na dámské a pánské. Jste žena, co tajně pokukuje po `typicky` pánských? Vykašlete se na to, nestyďte se a klidně zabrouzdejte do pánské sekce.  Ale v dnešní době je stejně většina kvalitních a niche parfémů unisex.

Online nebo kamenná prodejna

Stejně, jako o trendech a best sellerech, to platí i o tom, kde parfém koupíte. Porozhlédněte se po nezávislých parfumeriích a obchodech – ačkoliv se to nezdá, je jich v Praze i v ČR docela dost.  Jejich majitelé a prodavači mají velký přehled a vášeň pro vůně jako takové a dokáží poradit jako nikdo jiný. 

V případě, že máte parfém vyzkoušený a rozhodnete se nakoupit parfém online, vždy si ověřte, že web je seriózní. Pokud parfém vyzkoušený nemáte, rozhodně na nákup online zapomeňte. 

Prep time

Myslíte si, že když už máte vše rozhodnuto před nákupem, tak že už můžete vyrazit. Ale kdeže 😀 Příprava na nákup parfému totiž nekončí, dle expertů byste se totiž měli den před nákupem vyhýbat kořeněným jídlům a nadměrnému množství alkoholu. Vše totiž co sníme a vypijeme se také odráží na tom, jak se vůně ve výsledku na nás rozvoní. 

V den nákupu odcházejte z domu nenavonění, jakákoliv jiná vůně na vaší kůži totiž může podstatně zkreslit, jak se zkoušený parfém rozloží. 

V parfumerii

Poté co se ocitnete v parfumerii, tak už je konečně na čase vytáhnout vaše dvě věty. V ideálním případě, prodávající před Vás postaví tři až pět parfémů vypovídající vaší představě a vy začínáte vybírat. 

První vyzkoušejte vůně na papírku neboli blotteru. Tato část výběru slouží pouze k tomu abychom takzvaně oddělili zrno od plev:) Po nastříkání na blotter, vyčkejte několik sekund, než se vypaří počáteční alkohol z vůně a přičichněte. To, co cítíte, je hlava parfému. Ta vydrží 10-15 minut – ale už tak si dokážete udělat představu, zda vám to vyhovuje či ne.  

V případě, že vám prodávající ukazuje jeden parfém za druhým, vždy si dejte malou přestávku po třech parfémech. Náš netrénovaný nos (a mozek) má jen omezenou krátkodobou čichovou paměť, a po určité době přestane vůně vnímat. A bohužel, zrna kávy, které v parfumeriích jsou, na zahlcení vůněmi příliš nefungují. 

Jsme ve FINÁLE

Nikam nespěchejte, stále to není dost pro nákup. Až se vám podaří výběr zúžit na dva parfémy, tak přichází čas je zkusit na kůži. 

Parfémy nastříkejte na pulzní body, nejlépe zápěstí, jeden na levou druhý na pravou. Pokud máte ve výběru více jak dva, tak si parfémy nastříkejte na ruku tak, aby každý byl minimálně 10 cm od sebe. Nechte je rozložit, počkejte 10-15 minut, dokud se neobjeví srdce parfému. To na kůži vydrží až 5 hodin, a poté přichází základ parfému – který je nejdůležitější a u velmi kvalitních parfémů s vámi vydrží i celý den. Proto poděkujte, rozlučte se a jděte na kávu, nákupy, do kanceláře … pokud jste se po určité době do jednoho či druhého parfému zamilovali, tak jste našli svého vítěze. 

Jestli se vám parfém líbí, ale nejste si jistí, zda jste ochotní si ho koupit nebo ne, tak se do parfumerie vraťte a poproste, zda je možné vám dát odstřik nebo vzorek. Některé parfumerie je mají zpoplatněné, některé dávají zdarma. Je to opravdu jenom o dobré vůli majitele parfumerie, testery parfémů se totiž také platí a rozhodně ne málo. 

Vzorek je většinou tak na jednu či dvě aplikace. Vyzkoušejte ho – v prostředí, kde ho plánujete nosit, jeho výdrž a intenzitu a jestli je vám příjemný. 

Někdy je výběr dokonalé vůně láskou na první přičichnutí a někdy se prostě musí více hledat. Snad jsem vám váš příští výběr usnadnila 🙂

Odeslat komentář